071014 - Dernier tour de JLS
071014 - Le Dernier Tour de JLS
Idag den 14:e oktober gick det sista loppet på Circuit de JLS innan banan rivs och flyttas till ny ort i nya klubblokalen.
Race't gick under Tjockhult Racing Society's flagg varför endast medlemmarna i TRS fick deltaga.
Racet föregicks av ett styrelsemöte som avslutades precis i tid då folk började samlas kring banan. Dagens arrangör Nico, skred genast till verket och samlade ihop fältet och delade in lag på det klassiska viset. Top-seedade förare i varsina lag (Nico.S, Magnus.P, Lasse.Ä och Janne.S) varpå övriga deltagare lottades in i teamen.
I sedvanlig ordning får vi läsa om dagens racing i stigande ordning.
12. Hela dagen lång såg ut som en kamp mot en elak Ferrari 512 Coda Lunga för Dan. Det välkända bekymret med en vandrande bakaxel som i detta fall verkade lite svår att "shimsa" in i rätt läge fick verkligen den vanligtvis snabbe Dan att halta igenom varje heat. Dan's redan kantstötta förhållande till Fly fick sig ännu en törn kan man gissa. 12:e man i mål och hans team på 4:e plats.
11. Vi säger välkommen in i gänget till Fredrik.P som valde den bländande vackra Lola T70'n som sin bil för dagen. Race-director (Nico) gillade bilvalet extra mycket då hans egen Lola fått stå åt sidan vid 3 tillfällen. Man kunde inte se någon nervositet i Fredriks ansikte. Han lajnade lungt o fint upp i första heatet och i det spår många kallar för det svåraste! Alla har vi varit rookies någon gång, men att köra sitt första race heat i spår 4 kanske inte är en smakstart. Men ner med hakan och full gas. Efter ett litet pitstop halvvägs in i loppet och genomgång av bakaxel gasade Fredrik på lite till och bröt 100-varvs barriären! Det var inte nog med ett lopp, efteråt fortsatte han att nöta in Lola'n. Vi får se upp framöver. 11:a i mål och teamet på 3:e plats.
10. Ett stort Välkommen till ännu en ny man vid banan. Lasse.C som kom till start med fin Porsche 908 Flunder Lang Heck. Lasse gjorde debut i andra heatet. Och likt Fredrik så började han med två höga 90-heat. Och sedan såg mekanikerna över bilen i depån under pausen, och vips så kunde Lasse hantera bilen med större självförtroende och hyvlade av ett 100+ och ett 110+ heat. Detta trots att höger bakhjul lossnade från axeln. Inget som en skvätt kontaktlim inte fixar. Missade precis att ta sig ifatt Janne.A! 10:a i mål och teamet på 3:e plats.
9. Äntligen var Janne tillbaka på banan, och vi fick till slut se Stuka Studios Porsche 917/10 Turbo. Janne tog med sig ett pris som ställdes på prisbordet. En lyxig väderstation! Racet då, jodå Janne höll sig stadigt runt 100-strecket. Janne verkade inte pressa ut till gränsen utan höll lugnet och såg till att mata varv. Nu har han under dagens race byggt på självförtroendet i sin bil. Så nästa gång lär det bli raketfart! He is God for God's sake... 9:e man i mål och teamet på 4:e plats.
8. Kristians första start i ett Fly Classic race gick bra, och hans bilval hyllades också. En vacker skapelse kallad Porsche 917 LH med Martini-backning. Och bilen gick som ett skott. Kristian hade den äran att få rejsa "neck-toneck" med Lasse över flera varv. En sprakande batalj för de som tittade på (läs; kurvvaktade)Men en dag som denna när bara 32 varv skiljer 2:a plats ner till 8:e är marginalerna små. Hade det lite kämpigt i spår 2 med hårnålen ett tag, sen kanades det en del i samma kurva fast i spår 1. Kristian hade på det stora hela ökat farten lite och så fort han har tyglat sig kommer han fortsätta att klättra i resultat-listorna. 8:a totalt och teamet hjälpte han till en 2:a plats.
7. Ännu en gång, Janne med sin trotjänare Porsche Carrera 6. Detta var 3:e loppet med samma bil. Porschen (föraren?) verkade lite svår att få in i chikanen. Vi hade dock svårt att se från pressläktaren exakt vad som hände. Men fort gick den från början då den knep första heatet. Sen matades det varv i ett hastigt tempo. Den här bilen är nog så inkörd den bara kan bli. Vi får se om den kommer till start nästa gång också? 7:e i mål.
6. Ja, här hittade vi Magnus som inte hade en av sina bra dagar på banan. Ett s k "Sub-par" första heat innebar att Magnus fick köra så hårt det bara gick med sin nya Ferrari 512s. Men på slutet gick den som en raket och Magnus började sent att kämpa för att nå en top-3 position men hamnade på 6:e plats i en mycket jämn kamp om de framskjutna placeringarna. 6:e man individiuellt och teamet kom 4:a.
5. På denna placering hittar vi Lasse som kom till start med ett ekipage vi inte är vana vid att se. Nämligen en Porsche 908/3. Bilen såg vindsnabb ut och man kunde verkligen känna att Lasse som har hamnat strax utanför top-3 på sistone verkligen ville tillbaka upp på pallen. Lika säker och snabb som vanligt så gjorde han allt han kunde för att nå dit. Idag räckte det inte riktigt. Så nu undrar man vad som händer nästa gång. Lasse hade riktigt håriga kamper med Kristian genom böjarna. Riktigt bra underhållning. 5:e man i mål och hjälpte till att lyfta teamet till en totalseger.
4. Här finner vi mannen som stod för dagens uppryckning. Jensa hade ordning på sin gula Porsche 908 idag som gick riktigt fort. Kompenserade ett långsammare första heat med att avverka flest varv i ett heat, 139 varv för att vara exakt. "Jag fegade i början" kunde man höra Jensa nämna i förbifarten. Trots att Jensa missade prispallen med blott 5 varv så har han gjort ett bra lopp och nästa gång det radas upp på startlinjen med Fly-bilar så vet vi att Jensa kan vara hur snabb som helst. Stallkamraten Lasse som kom femma blev en av skalperna för Jensa's sent funna form i Porschen. 4:e man i mål och hjälpte till att bärga teamsegern idag.
3. Henke som har missat ett par lopp och dessutom halkade ner lite i resultatlistan efter förra loppet var ute efter revansch. Dessutom var det dags för hans knallröda Porsche Carrera 6 att leverera. Och idag gick det fort, han hängde med i varje heat och klängde sig fast vid tredjeplatsen. För att göra sig förtjänt av den placeringen fick han hålla Jensa bakom sig som sköt som en raket i protokollet i de två sista heaten. Henke var teamet's spjutspets idag och kom alltså 3:a, och ledde teamet till seger (med stallkamraterna 4:a & 5:a).
2. Ännu en rejäl uppryckning från föregående race. När bilarna stod uppradade för press-fotografering såg Jonas Porsche 908 Flunder onekligen snabb ut. Och när starten väl gick så var Jonas med direkt från start. Det var som om han inte hade gjort något annat än kört denna Porsche. Bra resultat i varje heat och hela tiden häng på ledaren. Tyvärr låg Jonas och Nico aldrig i spåret bredvid varandra men det betyder inte att de riktigt tuffa striderna uteblev. I flera heat så gick det vansinnigt jämnt de två imellan. Ej att förglömma är att kampen om 2:a plats avgjordes i det sista heatet där Jonas fick kämpa med Henke. Kanske var det denna hetsjakt som fick de två att gå om Jensa och snuva honom på pallplatsen? 2:a i mål och ledde sitt team in på 2:a plats.
1. Det skulle dröja till det femte och sista loppet på Circuit de JLS innan han skulle lyckas nypa en seger på hemmaplan. Men i en intervju efter loppet avslöjade Nico att det fanns inget annat än en seger som option idag. Kanske var det den inställningen som gjorde att han i kombination med sin kvicka Porsche 908 var oantastlig i ledningen. Högt tempo från start, höll sig i spår riktigt bra. Med facit i hand så kan man se att ett avstånd på i snitt 5,5 varv till tvåan i varje heat bäddade för segern. Han var också den enda som sprängde 4 sekunders barriären i samtliga spår. Kort sagt så gick det undan idag och därmed basta... Förste man i mål och tack vare att teamkamraterna ökade farten efter halva distansen kunde teamet ta en 3:e plats idag.
Segraren (Nico) fick från Nordic Slotcar en Fly BMW 3,5 csl.
Tvåan (Jonas) fick från Janne (God is Back!) en lyxig väderstation.
Trean (Henke) fick från Swedish Slotshop en Dodge Viper i fin box.
När dagen var slut så kunde man konstatera att det var ett sjulhelvetes kul lopp. Alla verkade helnöjda och striderna på banan var många. Åskådarna Axel & David insåg nog att dom missade något riktigt skoj idag. Och tydligen var racingen så bra att David inte kunde motstå att ta den sista platsen i Tjockhult Racing Society. Det har varit en ära att få närvara och rapportera från dagens lopp som alltså var det sista på Circuit de JLS. Ett litet extra tack till Englund-Gruppen är på sin plats för att ha upplåtit lokalen vid så många tillfällen.
- Nathanial Hörnblowér
>>